Dévény Anna módszer DSGM
Hivatalos nevén:
Dévény Speciális manuális technika - Gimnasztika Módszer, DSGM.
A DSGM minden eddigi mozgásrehabilitációtól eltérő, új szemléletre épülő rendszer. Nem az eddig ismert eljárások kibővítése, továbbfejlesztése, hanem a mozgáskorrekció alapvetően új megközelítése.
Ezt az eredeti gyógyító módszert Dévény Anna gyógytornász, művészi torna szakedző dolgozta ki 1976-tól kezdődően, kettős képzettségének gyakorlati tapasztalatai alapján. A DGSM az elmúlt 28 év alatt a mozgássérülések valamennyi területén kimagasló eredményeket volt képes felmutatni gyermekeknél és felnőtteknél egyaránt. A manuális technika a szülési oxigénhiányos állapotok kórképén szerzett tapasztalatok alapján alakult ki.
A szülési agykárosodások izomtónuseloszlási zavar szempontjából 2 jellegzetes csoportja a csökkent (túl laza) és a fokozott (túl feszes) izomtónus. A túl laza állapot a hypotonia, a túl feszes izomzat a spasticitás. Megfelelő kezelés nélkül a kezdetben csak jelzetten fennálló tünetek egyre kifejezettebbé válnak. Ezeket a gyermek nem növi ki, éppen ellenkezőleg; a növekedés az agysérülésből eredő állapotokat rontja.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a Dévény speciális manuális technikával a szülési sérült koraszülöttek és újszülöttek 75-80%-a gyógyítható, illetve állapotuk jelentősmértékben javítható.
A Dévény-módszer egy komplex mozgásrehabilitációs eljárás, mely egyedülálló eredményességével új lehetőségeket nyit a gyógyításban.
- Újszülötteknek, csecsemőknek - a terhesség alatt, szülés közben vagy a megszületés után kialakult idegrendszeri kórképek (agyvérzések, ciszták, agykamrai tágulatok stb.) miatt beteggé vált babáknak;
- Gyermekeknek - ortopédiai problémák, tartáshibák, mozgásszervi fájdalmak, sport sérülések stb. esetén;
- Felnőtteknek - gerincpanaszok, különböző mozgásszervi betegségek, ortopédiai és neurológiai kórképek, műtétek utáni rehabilitáció esetén ajánlott.
Az újszülötteknél kialakult idegrendszeri sérülés az életkor előrehaladtával gátolja az egészséges mozgásfejlődést, testszerte jelentkező kóros izületi és izomállapotokat okoz, mely torz mozgást eredményez és ez az életkor előrehaladtával mozgáskorlátozottságot, fogyatékosságot okoz. Az eddigi fejlesztő módszerek a megmaradt funkciókat fejlesztették, a kiesett működéseket nem tudták beindítani. A sérült gyermek sérült maradt. A Dévény-módszer jelentőségét az adja, hogy a korai életkorban megkezdett kezelésekkel gyógyítani tudja e kórképeket. Gyógyítani, mert visszaadja a normál mozgást és mozgásfejlődést. Egyedi eljárást alkalmaz, mellyel direkt hat az idegrendszerre illetve helyreállítja az izmok és inak kóros állapotát.
Gyermek és felnőttkorban jelentkező fájdalmat, mozgáskiesést, izomerőcsökkenést stb. okozó kórképeknél nem a beteg tornáztatásával indítja a terápiás munkát. A Dévény-módszer egyedi előkészítő eljárást alkalmazva először megkeresi és helyreállítja az izomzatban és az inakban lévő kóros állapotokat. A helyes mozgás ezen akadályainak elhárítása után megkezdett célzott, aktív mozgás fájdalommentesebben és rövidebb idő alatt ad teljesebb gyógyulást.
Vissza a lap tetjére
Pető-módszer, konduktív torna
Pető András orvos-pedagógus 1945-ben, a II. világháború után fejlesztette ki konduktív nevelési rendszerét. Módszere új utat nyitott a központi idegrendszeri mozgássérültek rehabilitációjában. Ezt a módszert a világon először a róla elnevezett intézet elődjében oktatták és alkalmazták.
Az elmúlt bő öt évtized alatt a Pető Intézet a konduktív nevelés egész világra kiterjedő szellemi, kutató, képző, metodikai és minőségbiztosítási központjává vált, melynek áldásos hatásában a világon mintegy 15 millió, itthon közel hatezer ember részesülhet. A személyen keresztül történő megközelítéssel rangosabb életminőséget igyekeznek biztosítani azoknál az érintetteknél, akiknél e módszer sikerrel alkalmazható.
Évente közel 1200 fő veszi igénybe a budapesti Pető Intézet szolgáltatásait. A konduktív nevelésben a világon egyedülálló módon ingyenesen részesülhetnek a magyar bentlakó és napi bejáró gyermekek, valamint bizonyos sérülések esetén felnőttek is igénybe vehetik. A Pető Intézet képzi azokat a konduktorokat, akik a Pető-módszert biztosítják a gyakorlóintézményben, a magyarországi hálózatban, valamint szerte a világban.
A Pető-módszer lényege, hogy a központi idegrendszer betegsége miatt mozgássérültté váltak kezelésében nyújt segítséget, és kapaszkodót ad az érintetteknek és családtagjainak. A konduktív nevelés alapja pedig az, hogy az idegrendszer akárosodások ellenére is rendelkezik bizonyos tartalékokkal, az új kapcsolatok kiépülésének lehetőségével. Ez a "rezerv" a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével hatékonyan mobilizálható. A konduktív módszer latin eredetű kifejezés, jelentése: rávezetés. Itt a mozgásfolyamatok elvégzésére tanítják, úgymond, rávezetik abetegeket, épp csak annyi segítséget nyújtva, amennyi szükséges az adott mozgás vagy mozdulatsor elvégzéséhez.
A módszer akkor a legjobb hatásfokú, ha minél hamarabb kezdik el a beteg kezelését, ezért a korai felismerés rendkívül fontos. A fejlesztést, a szülőket is bevonva, érdemes korán elkezdeni, és meg kell győzni őket arról, hogy otthon is rendszeresen gyakoroljanak. A konduktív nevelés egy komplex együttműködést igénylő hosszú, időigényes, de eredményes folyamat. A gyermekek felvétele az intézet szakértői javaslatára történik. Betegek érkeznek ide nem csak az ország minden szögletéből (működik egy országos konduktív hálózat is), hanem külföldről is. Magyarországon mintegy hatezer olyan tizennégy év alatti gyerek él, aki a központi idegrendszer betegsége miatt mozgássérült, de állapota a Pető-módszerrel javítható. Az intézet évente 1000-1200 családdal veszi fel a kapcsolatot beteg gyermekek kezelése miatt. Sokan köszönhetik a Pető-módszernek azt, hogy teljes értékű életet élhetnek.
A konduktív pedagógia egyik legfontosabb célkitűzése - függetlenül az életkortól - az, hogy tanulni tanítson, azaz a tanulási képességeket fejlessze. A Pető Intézet Budapest két kerületében, a XI. és a XII. kerületben működik.
A Pető-módszer Hungarikum lett, vagyis abba a prominens körbe tartozik, amely öregbíti Magyarország hírnevét. Hungarikum csak az lehet, aminek hagyománya van, magas minőséget képvisel, és nagyon fontos, hogy hírneve nyomán alkalmas legyen arra, hogy külföld Magyarországgal társítsa.
Vissza a lap tetjére
Hippoterápia, gyógylovaglás
A hippoterápia, azaz a gyógylovaglás komplex kezelési módszer.
Egy időben tud hatni:
- neuromotoros, (idegredszer stimulációja a ló mozgásimpulzusain keresztül)
- szenzomotoros, (érzékelő pályák bejáratása: látás, hallás, szaglás, tapintás, mélyérzékelés
- pszichomotoros területeken, (mozgásos sikerélmény, önbizalom, élő-elfogadó társ, természet közelség )
A hippoterápia komplexitása mellett is ritka kivételtől eltekintve szükség van kiegészítő, társterápiára.
A hippoterápia eredményesen kapcsolható a logopédiához, ergoterápiához, neuropszichológiához, hidroterápiához, és nagyban emelheti a klasszikus gyógytornakezelések hatékonyságát.
A hippoterápia alkalmazása hasonló az egyéb gyógytornakezelésekhez. Hippoterápiában járatos orvos indikálja.
Kórképektől függően alkalmazható:
- kúraszerűen (pl.:15 alkalom, heti 2-3x)
- folyamatosan (pl.: heti 1-2x, állapotfenntartás céljából)
Mindkét esetben szükséges a terápiás célnak megfelelő társterápia jelenléte.
A hippoterapeutának lovas képzettséggel kell rendelkeznie, hiszen ő felel a terápiáért, a biztonságért, neki kell tudnia eldönteni, hogy egy ló alkalmas-e terápiára, a mozgása megfelelő-e és a terápia során irányítania, esetleg fegyelmeznie kell a lovat. Ismernie kell a ló mozgását, annak hatásait, a páciens (kórképektől függően) erre adható reakcióit, szükség esetén ezt befolyásolni, változtatni, hiszen ez a terápia.
Vissza a lap tetjére
Csodacsiga-ház
Hallottál már arról, hogy szemmel is irányítható a számítógép? Tudtad, hogy aki nem tud beszélni, mozogni, a Tobii segítségével kommunikálni fog? Pedagógiai látásvizsgálat, látásfejlesztés Tobiival .
Szolgáltatások: alapozó terápia, komplex mozgásfejelsztés, iskola előkészítő, komplex gyógypedagógiai fejlesztés, hallási figyelem tréning, gyógytorna, gerincjóga, nevelési tanácsadás, 5 éves kori iskolaérettségi szűrővizsgálatok.
Eredményeink, amikre büszkék vagyunk:
- Kb. ezer családnak tudtunk eddig informálisan és ötnek adománygyűjtéssel is segítséget adni.
- A központi idegrendszeri sérülteket érintő, máshol nem hallható témákban szervezünk előadásokat, szülőklubokat.
- Összefogásunkkal az OEP kb. 200 000 000 Ft értékben támogatott gyermekeket egy amerikai műtétre.
- Sikerült elérnünk, hogy egy műtéti eljárás rekordidő alatt (10 hónap!) alatt bejöjjön Magyarországra.
- Képviseljük a sérült gyermekek szüleit, akcióinkkal egyre ismertebbek vagyunk, általunk ismertebbé válik a sérült gyermekek, és őket nevelő családok helyzete.
- Tevékenységünkkel egyre többen ismerik fel, hogy közös összefogással a civilek is változást tudnak elérni.
- Bartos Erika Őrangyal című érzékenyítő mesekönyvét mi lektorálhattuk.
- Közreműködésünkkel jött létre az első RehabCritical Mass.
- Megszerveztük az I-II. CP-s Napokat, mely szülőknek és szakembereknek tartott előadásokat a központi idegrendszeri sérülést érintő kérdésekben.
Vissza a lap tetjére
Borsóház
A Borsóház Nemzetközi Intenzív Terápiás Központok célja, hogy hatékony segítséget nyújtsanak a súlyosan sérült és halmozottan sérült, CP-s, ICP-s gyermekek mindennapjainak megváltoztatására.
Központjaink egyedi, hiánypótló szerepet töltenek be az egészségügyi habilitációs és rehabilitációs rendszerben.
A jól szervezett és állandó szakorvosi felügyeletnek köszönhetően képesek vagyunk független szakorvosi diagnózis és szakvélemény alapján végezni munkánkat. Magasan kvalifikált munkatársaink folyamatos továbbképzéséről Európa szerte és a tengeren túl is elismert szakemberek,oktatók, instruktorok gondoskodnak. Folyamatos belsőképzésünknek köszönhetően intézményünk szakdolgozói Európában egyedülállóan holisztikus szemlélettel, és eredményesen gondoskodnak a gyerekek ellátásáról. Terápiák: TheraSuit, intenzív tréning, kézterápia, Bobath, szenzoros integráció, konduktív plusz, kutyaterápia. Szolgáltatások: konzultáció, ortopédiai rendelés, segédeszköz ellátás, konduktív szűrés, szállás.
Vissza a lap tetjére
Delacato
Az Amerikai Egyesült Állmokban, Philadelphiában élő és dolgozó neurológus, Carl Henry Delacato és csoportja párhuzamot vont az egyedfejlődés és a törzsfejlődés között. Szerintük az egyedfejlődés nemcsak fiziológiai síkon ismétli meg a törzsfejlődést, hanem ez a törvény a fejlődés minden területére érvényes.
Véleményük szerint a mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével, a gyermek mozgásának és észlelésének fejlődése egy-egy életszakaszban a központi idegrendszer egy-egy meghatározott területének irányítása alatt áll. Ha a mozgásfejlődés bármelyik szakasza kimarad, vagy nem gyakorlódik be eléggé, a kapcsolódó érzékelő és irányító központok nem fejlődnek, differenciálódnak megfelelően. Több terület elégtelen működése tanulási nehézséghez, viselkedési problémához, magatartás zavarhoz vezethet, mert a mozgás segítségével járódnak be az idegpályák, fejlődnek az agyi rendszerek. Delacato szerint az idegrendszer egy-egy területének fejlettségéről az elemi mozgások tájékoztatnak. ( mellúszás, kúszás, mászás, járások, ugrások, fejemelgetés háton és hason fekvésben ) Delacato és csoportja által kidolgozott kezelés lényege az, hogy lehetővé tették a gyermekek számára, hogy a mozgás szintjén újra éljék életüknek egy korábbi szakaszát. Ezzel az érésben elmaradt területek lehetőséget kaptak a deficitek ledolgozására, a hiányok pótlására. Amelyik gyermek nem tudott önállóan mozogni, a felnőttek dolgoztak vele. Ha szükséges volt több felnőtt egyszerre mozgatta a gyermek fejét, végtagjait.
Abból indultak ki, hogy nem lehet sikeres egy terápia, ha az tünethez kapcsolódik.. Ha valaki agysérülés következtében elveszíti a látását vagy a hallását, annak nem a szemeit vagy a füleit kell kezelni. Ha a sérülés az agyműködést érinti, a kezelésnek is az agy működéseivel kell foglalkoznia.
Vissza a lap tetjére
Kulcsár Panni néni
Carl Henry Delacató módszere alapján állította össze a Mozgásterápiát. Az elemi mozgásokat beépítette terápiájába és tovább fejlesztette. Új területeket is bevont a fejlesztésbe, kidolgozta a térérzékelés, az egyensúlyérzék, a finommozgások fejlesztésének gyakorlatsorait. Foglalkozik a pszichés gátlások leépítésének lehetőségeivel.
Bicskén fogadja a gyermekeket. Részletes anamnézist vesz fel a gyermek előéletéről, a család helyzetéről. Ezután elvégzi a vizsgálatot, ami kb. 2-3 óra. A fejlesztőprogramot a vizsgálat eredményei alapján állítja össze. Ennek gerincét a mozgáskoordinációs gyakorlatok adják. Az összeállított gyakorlatsort minden nap végig kell otthon csinálni. Három-négy hetenként kell visszajárni kontrollra.
A terápia nincs korhoz kötve és egészséges valamint sérült gyermekeknél, felnőtteknél is egyaránt alkalmazható.
Kulcsár Mihályné : A tanulás öröm is lehet című könyvében olvashatunk részletesebben a módszerről, a vizsgálatról és a terápia felépítéséről. Ajánlják a könyvet minden olyan pedagógusnak és érintett szülőnek, aki nyitott az alternatív pedagógiai módszerek iránt, és tevékenyen részt kíván venni a rábízott gyermekek fejlesztésében.
Vissza a lap tetjére
Katona-módszer
Az a gyermek, akinek tüneteit, problémáját valamilyen betegség okozza, nem növi ki a bajt, hanem a betegség halad a maga útján, és egyre nehezebben kezelhetővé válik.
A fejlődés-neurológia Magyarországon Prof. Dr. Katona Ferenc és munkacsoportja által kifejlesztett tudomány, mely az agy komplex fejlődésének ismeretében olyan módszert ad a gyakorló ideggyógyász kezébe, mellyel sikeresen felismerheti a kóros irányú idegrendszeri fejlődést.
A vizsgálatot már újszülött korban el lehet végezni.
Javasolt a következő esetekben:
- A családban öröklődő idegrendszeri betegség fordult elő
- Az anya betegsége a várandósság idején
- Koraszülés
- Komplikáció a szülés közben
- Újszülött korban elszenvedett betegség után
- Az újszülött gyengesége, táplálási nehézsége
- Fejlődési késedelem
- Izomtónus-zavarok
- A csecsemő figyelemzavara
- Ingerlékeny csecsemő
Amennyiben a vizsgálat eredménye arra utal, hogy a csecsemőnél kóros irányt vett a fejlődés, további vizsgálatokra /ultrahang, laboratórium, szemészet, elektrofiziológia / kerül sor.
A Katona-módszer egyben kezelési mód is, melyet az anya megtanulhat, otthon naponta végezhet, így cselekvő részese lehet gyermeke gyógyulásának.
A Svábhegyi Állami Gyermekgyógyintézet Fejlodésneurológiai Osztálya 1991-ben hozta létre Az agykárosodott csecsemők gyógykezelése - neurohabilitáció" közhasznú alapítványt, mely 2001. óta kiemelten közhasznú alapítványként muködik.
Az osztály objektív, és a csecsemore nézve ártalmatlan módszerekkel állapítja meg az agyi, gerincvelői, vagy perifériás idegrendszeri kórfolyamat diagnózisát, az ennek megfelelő egyénre szabott terápiás programot. A vizsgálat és a kezelés magába foglalja a mozgás és a mozgásszabályozás, az érzékelés és az érzékszervszabályozás,a figyelem, az emlékezet, a tanulás, a magatartás, az értelmi és a beszédfejlődés korai szakaszait.
A mozgás és az értelmi, illetve magatartásfejlődés kórfolyamatainak kezelése otthon, családi környezetben folytatódik, előzetesen megbeszélt és előírt módon, rendszeres időbeosztásban. A szülők ehhez módszertani képzésben részesülnek, és a kezelési programot nyomtatásban is megkapják. Mialatt a szülők a terápiát odahaza végzik, az agyi kórfolyamat még folytatódik, tehát a kezelésnek, ha kellően korán indulhatott, megelőzési tartalma is van.A mozgásterápia a csecsemő agyának automatikus mozgás-szabályozását aktiválja, tehát nincs köze a tornához, manuálterápiához, vagy bármely más rehabilitációs tevékenységhez.
A klinikai nyomonkövetés általában havonta az osztály járóbeteg rendelésén történik, ahol az ellenörző vizsgálat alapján a szülők új kezelési programot kapnak. A terápia sikere azon alapul, hogy indulása minél közelebb essék az agyi kórfolyamat kezdetéhez, és szoros együttműködésben történjék a családdal.
Vissza a lap tetjére
HRG vízi torna
H.R.G. : Hydroterápiás rehabilitációs Gimnasztika
A HRG módszer 1994 óta levédett magyar rehabilitációs eljárás. Langyos vízben alkalmazható, 370 mozgásfeladata 2-3 év alatt tanítható meg a gyermekeknek. Jellemzői: minden HRG-fejlesztést alapos neuro- és szenzomotoros szemléletű vizsgálat előz meg. Ennek segítségével a gyermek idegrendszeri érettsége %-ban megadható, ill. a hiányosságok és a meglévő készségek-részképességek profilja is ismertté válik.
A különböző mozgáselemek a vízben könnyebben elvégezhetők, mint a száraz földön. Ez kedvezően hat a gyermek motorikus és szenzoros képességeire. Normalizálja a hiányzó képességeket., valamint a felfogóképességet is növeli.
A vízben történő mozgás sokban különbözik a szárazföldi mozgásoktól:
- más a hőszabályozás
- más a fizikai környezet
- kellemes ( langyos víz )
- a láb- és a karmunka egyforma részvétele
- legjobb környezet a légzés- és a légzéstempó szempontjából
- a pulzus a maximális terheléskor sem emelkedik olyan mértékben, mint aszárazföldi terheléskor.
A HRG feladatköre: A megkésett, eltérő mozgás, beszéd és értelmi fejlődés, figyelemzavar, eltérő aktivitás, mozgássérültség, érzelmi kötődési és beilleszkedési problémák kezelésére, kezdeti tartási hibák korrigálása. A HRG komplex fejlesztés. A játékos vízi gyakorlatok a megszerzett ismeretekre épülnek.
A vízi mozgásfejlesztés a vízhez szoktatással kezdődik. A vízhez szoktatás tulajdonképpen egy alkalmazkodási folyamat. Célja az új közeg megszerettetése, az oktató és oktatási helyzet elfogadása, együttműködés kialakítása, a többi csoporttag megismerése, beilleszkedés a csoportba. 6 éves kor alatt nem cél az úszómozgások tanítása. A vízi feladatokkal, csak előkészítik az úszást. Kezdetben sok magyarázattal, bemutatással, sok segítséggel és nagy ismétlésszámmal végzik a vízi gyakorlatokat. Később törekedni kell az önálló feladatvégzésre. Ilyenkor, már lehet a tempót is gyorsítani, valamint az egyszerű mozgáselemeket kombinálni. A fokozódó terhelés alapkövetelmény.
A HRG fejlesztési területei:
- figyelem, feladattartás
- szem-kéz koordináció, finommozgások fejlesztése
- nagy - és finommozgások koordinációja
- kóros reflexek és kóros testtartások leépítése
- alkalmazkodás (új közeghez, társakhoz)
- egyensúlyfejlesztés
- beszédfejlesztés (mozgás összekapcsolása a beszéddel) pl.: víz tetején atenyér körkörös mozgatása " Borsót főztem... " című ének kíséretében
- fej és törzskontroll kialakítása
- izomtónus normalizálása.
Az életkori sajátosságokat a fejlesztés során figyelembe kell venni, mivel a gyermek fő tevékenységi formája , 6 éves kor alatt a játék, ezért a feladatokat játékosan oldják meg és változatosan sok eszközt is használnak. 1-1 mozdulatot énekkel, mondókával, játékos cselekvésekkel, (pl.: kaszáló mozdulat, vonatozás) illetve eszközzel kísérnek (pl.: labda, karika, lebegő műanyag tárgyak). Az eszköz konkrét segítséget is jelenthet a feladatok végzése közben. Az eszközök könnyebb feladatokról a nehezebb feladatokra történő rávezetés előkészítését is segítik.
Vissza a lap tetjére
TSMT
A tervezett szenzomotoros tréning (TSMT) feladatsora a nagy- és finommozgások fejlesztése során érleli, strukturálja tovább az idegrendszert. A foglalkozás menete kötött, feladatsorokba rendezett, a gyermek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik. A mozgásos feladatok segítik az érzékelés, észlelés fejlődését, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a laterialitás, a dominancia beérését. A feladatsorok javítják a gyermek koncentrációs képességeit, megalapozzák, segítik a figyelem jobb irányíthatóságát, a szerialitás, a ritmusérzék és a motoros kreativitás fejlődését. A mondókákkal, énekekkel kísért feladatvégzés során fejlődik kommunikációjuk és anyanyelvi készségeik.
Kiknek ajánljuk?
- 3-7 éves mozgáskorú, 3-12 éves,
- megkésett/eltérő fejlődésmenetet mutató,
- hiperaktív,
- figyelemzavaros,
- tanulási, magatartási, beilleszkedési zavarokkal küzdő,
- a sikeres iskolai beválásban rizikós,
- súlyos beszédhibás,
- mozgásban ügyetlen,
- egyensúly-zavarral küzdő gyermekeknek.
Vissza a lap tetjére
Doman
Ez nem iskola, nem oktatás. Ez nem egy merev módszer. Szabadon változtatható, a gyermek és a szülő igényei szerint. Itt nincs diák és tanár. Csak a gyermekét szerető szülő és a szülővel játszani szerető gyermek. Játék, jókedv, és mellesleg tanulás. Értelem és érzelmi intelligencia fejlesztése. Akár nyelvoktatás is. És a tanulás megszerettetésének életre szóló ajándéka. Mindez nem több, mint napi 10 percben.
A világon több tízezer szülő alkalmazta és alkalmazza ezt a módszert. (Érdekes, hogy itt, Magyarországon korábban nem is lehetett hallani róla, vagy nagyon keveset.) Több mint 40 éve létezik; a könyv, mely eredetileg angolul íródott, 5 millió példányban kelt el eddig, és 22 nyelvre fordították le.
A módszer kifejlesztése Glenn Doman nevéhez fűződik, aki 1955-ben létrehozott egy intézetet az Egyesült Államokban, azzal a céllal, hogy sérült gyerekeken segítsen. Operáció helyett munkatársaival arra törekedett, hogy megismerjék az agy tényleges működését. Rájöttek arra, hogy az agy fejlődése szempontjából létfontosságúak az olyan alapvető mozgásformák, mint a kúszás vagy a mászás. Ha ezt az egészséges gyerekek valamilyen ok miatt (pl. kulturális, környezeti stb.) nem végezhetik, fejlődésük éppúgy lemarad, mint sérült társaiké, illetve később tanulási zavarral fognak küzdeni. Munkájuk során olyan egyszerű módszereket fejlesztettek ki, melyek alkalmazásával a sérült gyerekek utólérték fejlődésben egészséges társaikat, sőt, egyre többen felül ismúlták őket.
Ennek a programnak része az is, hogy megtanítják a pici gyermeket olvasni. A baba tulajdonképpen azóta tanul, hogy kibújik édesanyja méhéből. Ha megfelelő kereteket biztosítunk neki a tanuláshoz, és olyan tanulnivalót adunk neki, amely tényleg hasznos, a tanulás játékká válhat, és megváltoztathatja gyermekünk későbbi életét, iskolai előmenetelét, de ami a legfontosabb, a szülő és a gyermek kapcsolatát.
Ahhoz, hogy a módszert megértsük, essék pár szó az agy fejlődéséről. A fogantatás után két nappal már elkülönül az embrióban az agy. A sebesség, amellyel nő, elképesztően gyors, és egyre lassúbb minden nap. Mikor a gyermek megszületik, az agya teljes súlyának 11 %-át teszi ki, míg egy felnőttnél ez csak 2,5 %. Mikorra gyermekünk 5 éves lesz, agyának növekedése 80 %-ban teljes, hat éves korára pedig lezárul.
Az első pár év döntő fontosságú a gyermek jövője szempontjából. Minden szülő figyel arra, hogy ellássa gyermeke alapvető igényeit, mint az evés, kellemes hőmérséklet, tiszta pelenka és a többiek, azonban keveseknek jut eszébe, hogy korlátlan lehetőséget biztosítson a mozgásra, tapasztalatszerzésre, felfedezésre gyermekének. Pedig bizonyított, hogy ebben az időszakban dől el, hogy felnőttkorában mire lesz képes fizikálisan és mentálisan. A gyermek felfedezi a világot, ha hagyják neki. Agya minden információra nyitott, és mindent magába szív, erőfeszítések nélkül. Aztán hat éves korában elvesszük a kedvét: beiratjuk az iskolába. [...]
Vissza a lap tetjére
Bobath
A Bobath-módszer Dr. Karel Bobath neurológus és Berta Bobath gyógytornász nevéhez fűződő, a korai agykárosodás okozta mozgásrendellenességek esetében alkalmazott mozgásterápiás eljárás.
A Bobath-házaspár a megváltozott izomtónusban, a koordinációs zavarokban, a kényszerű túlmozgásokban, a fennmaradó csecsemőkori reflexekben és mindezek kombinációjának különböző súlyossági szintjeiben fogalmazta meg a tünetek lényegét. Erre alapozva a gátlás és facilitálás együttesének eredményeként létrejött mozgássorok passzív-aktív gyakoroltatását, a tónus normalizálását állította (reflexgátló helyzetek) a módszer középpontjába.
A klinikai tünetektől és a károsodás súlyosságától függően az alapvető tartási és mozgási funkciók megtanítása, fejlesztése a Bobath-módszer mozgásterápiának alapja. A fejkontroll és törzskontroll kialakítása, a nyak mobilitása, a kéz és lábtámasz, az ugráskészség kialakítása és fejlesztése, az életkornak megfelelő helyváltoztatások és testhelyzetek, a manipuláció, az önkiszolgálás, az eszközhasználat, a statikus és dinamikus egyensúly fejlesztése, a törzs rotáció és fordulás, a felegyenesedés, tehát a motoros képességek fejlesztésének kulcsa. A Bobath házaspár módszere hozzájárul a deformitások kialakulásának és az izomerő csökkenésének megelőzéséhez és korrigálásához, melyhez segítséget nyújtanak a különböző segédeszközök, párnák, hengerek, támasztékok, speciálisan kiképzett fektető, lovagló ülést segítő ülőalkalmatosságok, székek, felegyenesedést, állást segítő állítók, labdák, hengerek, egyensúlyozó deszkák, támasztékok, sínek, cipők, járást segítő támbotok, járókák, és kerekesszékek.
Vissza a lap tetjére
Vojta
Vaclav Vojta (1917-2000): cseh professzor, ideggyógyász a Vojta-módszer kidolgozója.
Az ötvenes évek középen a Müncheni Gyermekklinikán szerzett tapasztalatai alapján dolgozta ki a reflexlokomóción alapuló gyógytechnikát, a Vojta terápiát. Ez a módszer közvetlenül lép közbe a mozgást és tartást irányító agyi folyamatokba. A terápia során hason, hanyatt és oldalfekvésből kiindulva a törzsön és a végtagokon ingereket keltenek, melyek ideális lokomóciós mozgásmintákat váltanak ki, így erősítik a gyermek gyengeségeit a reflexeik működtetésével. Egy meghatározott ízületre kifejtett nyomás segítségével éri el a kívánt izomaktivitást, mely javítja az önészlelést és a térérzéket, jótékony hatással van az emésztésre, a vérkeringésre és a légzés mélyülésére.
A módszer alkalmazható csecsemő-, kisgyermek- és felnőttkorban, tehát kortól függetlenül a mozgáshibák, agyi zavarok, gutaütés utáni állapotok, baleset, az egész kicsi korban fellépő gerincferdülés megelőzéséhez és gyógyításához. A gyógytornász, a terapeuta által kiválasztott hatékony gyakorlatok, betaníthatók és otthon, a szülők segítségével elvégezhetők. A Vojta-féle gyógytornát napi három-négyszeri alkalommal meg kell ismételni a legjobb eredmény elérésének érdekében.
A Vojta terápia pozitív mellék- és gyógyhatásai miatt sok ideggyógyászati, ortopédiai, gyermekgyógyászati és sebészeti gyógyító eljárás alapját képezi.
Vissza a lap tetjére
INPP
Késleltetett (Megkésett) Idegrendszeri Fejlődésről akkor beszélhetünk, ha a korai fejlődés egy fázisa kimarad, nem megfelelő sorrendben követik egymást, lassúbb a fejlődés, vagy egy szinten megreked.
Minden csecsemő egy sor ún. Primitív Reflex-szel születik, amelyek a baba túlélését és egyes fejlődési fázisainak beindítását szolgálják. Ezek az ősi reflexek az első életév folyamán fokozatosan átadják helyüket fejlettebb mozgásformáknak, majd a tudatos mozgások, valamint a felnőttkorban is megmaradó Testtartó/felegyenesítő Reflexekgátlása alá kerülve az agyban elraktározódnak. Mivel egy reflexszerű reakció mindig gyorsabb, mint egy tudatos mozdulat, ha a Primitív Reflexek nem, vagy csak részlegesen gátlódnak le, megzavarják a tudatos mozgások kivételezését, az egyensúlyt, a szem és a kéz koordinációját, a tájékozódást és a szemizmok működését. Tanulási nehézséget, magatartási, viselkedési, figyelmi problémát okozva. Eltorzíthatják a térbeli észlelést és a gyermek/ fiatal felnőtt pszichológiai reakcióit is.
Egyre több bizonyítást nyer az a régi elmélet, miszerint a testi egyensúly uralása, a mozgáskészség fejlettségi szintje és a primitív reflexek időben megtörtént integrációja szorosan összefügg a tanulási készséggel és eredményekkel.
Az INPP egyéni készségfejlesztő program a megkésett idegrendszer fejlesztésére szolgál az egyensúly és reflex rendszerre ható gyakorlatok segítségével. E programot a - mintegy 40 éve a Dr. Peter Blythe vezetése alatt álló - Neuro-Fiziológiai Pszichológiai Intézet (INPP) dolgozta ki az angliai Chesterben. A módszert a 70-es évek óta, mint egyéni klinikai kezelési módszert alkalmazták. A GyakorlatprogramŠ egyéni alkalmazását tanulási, magatartási, figyelem
problémák kezelésére az egyedi vizsgálati tesztekkel együtt Sally Goddard Blythe, az INPP jelenlegi vezetője dolgozta ki 1996-ban. A teljes INPP diagnosztikát ( idegrendszer állapotfelmérést), valamint az egyéni gyakorlatprogramot kizárólag az egy éves képzést végzett, szigorú követelményeknek, feltételeknek megfelelő, sikeres nemzetközi vizsgát teljesítő szakemberek végezhetik. Jelenleg Magyarországon mindössze 16 szakember rendelkezik ezzel a végzettséggel.
A vizsgálatok bár standard neurológiai teszteken alapulnak, nem kívánják sem azokat, sem pedig a szokásos pszichológiai, pedagógiai vagy egyéb, egészségügyi és fejlesztő szakemberek által végzett vizsgálatokat helyettesíteni. Az idegrendszer aktuális érettségi/fejlettségi szintjéről nyújtanak tájékoztatást a reflexeken, mint a fejlődés mérföldkövein, mutatóin keresztül., melyek megmutatják az elakadás mértékét. Az egyéni GyakorlatprogramŠ nagyon szigorú feltétel,- szabályrendszer alapján működő, a gyermek idegrendszerére és ezáltal a család dinamikájára is ható reflex stimuláló, gátló, integráló gyakorlatokat, valamint olyan készségfejlesztő mozgássorozatot foglal magába, amely a csecsemő első életévének természetes mozgásmintáin alapul, és lényege az egyéni gyakorlatok minden napos, nagyon pontos, és lassú végzése, a megadott ismétlésszámban, kizárólag a gyakorlatot megtanult szülő segítségével!!!
Az INPP GyakorlatprogramŠ és egyéb hasonló szenzomotoros módszerek (pl. a Delacato- vagy az Ayres terápia, Brain-Gym, stb.) között az egyik legnagyobb különbség az, hogy az INPP gyakorlatok a lehető legmélyebbről indítanak: kialakítva azokat az alapvető készségeket, amelyekre minden további fejlesztés épülhet.
Miért alkalmazzunk mozgásgyakorlatokat a tanulmányi eredmények javítására?
A mozgás az első nyelv, amit egy gyermek megtanul (Sally Goddard). Mozogva fedezi fel környezetét, és a mozgás által tanulja meg testét uralni. A további, kognitív és fizikai tanulási készsége a mozgásrendszer fejlettségére épül. A mozgás legmagasabb szintű kifejezési formája a teljes mozdulatlanság (Nancy Rowe). Ameddig egy gyermek nem képes mozdulatain teljességgel uralkodni és nyugodtan ülni vagy állni, addig nem rendelkezik az iskolához és a tanuláshoz szükséges idegrendszeri felszereléssel.Ahhoz, hogy a gyermek képes legyen a korának megfelelő szinten tanulni és teljesíteni, megfelelő fizikai eszköztárra vagyis egy jól fejlett idegrendszerre van szüksége.
Vissza a lap tetjére
MAES
A MAES-terápia lényege, hogy a feladathelyzetbe hozott gyermek mozgásának mély, részletes analízise révén segít a gyermek egyéni és sajátos képességeinek alapján meghatározni a nem tipikus koordinációs minták kialakulását és megérteni hosszú távú következményeit, ezek hatását a mindennapi aktivitásra (mobilitás, önellátás, játék, kommunikáció) ismertette a terápiát Sógor Enikő klinikai pszichológus-pszichoterapeuta, az egyesület elnöke. Hozzátette: célja az egyéni, személyre szabott kezelési stratégiák kialakítása, amelyek képessé tehetik a gyermekeket olyan új fejlődési utak végigjárására, amelyet egyedül, terápiás segítség nélkül nehezen tennének, meg vagy nem lennének képesek végigjárni.
A szakértő szerint a terápia a szülőknek is segítséget nyújt, hogy a gyermekükkel való mindennapi interakciók során különböző gondozási technikákkal segítsék a kezelés hatékonyságát. A módszer modern, gyermekbarát, szelíd, figyelembe veszi a gyermek és szülő közérzetét, lelki szükségleteit, valamint az aktuális szakmai felismeréseket, törekvéseket is. Már kiscsecsemő kortól (0-3 év) alkalmazható, ami nagyban növeli a javulás esélyét az agyvérzés, oxigénhiány vagy valamilyen más agyi sérüléses állapot miatt létrejött bénulásos és izomtónus zavaros esetekben. Minél korábbi gyermekkorban kezdjük el a kezelést, annál nagyobb eséllyel enyhíthetjük a tüneteket, mert új idegpályák alakulhatnak ki a sérült helyett hívta fel a figyelmet a pszichológus, hozzátéve: valamelyes javulás 16-18 éves korban is elérhető.
A módszer névadója Jean-Pierre Maes gyógytornász. Egyike a londoni Bobath Központ világviszonylatban elismert, gyermek NDT (neuro developmental training) vezető oktatóinak. Tagja a brit Okleveles Fizioterapeuta Társaságnak, valamint regisztrált tag a brit állami Egészségügyi és Gondozásügy éves terápiás és oktatási tapasztalattal rendelkezik a szakmában.
Vissza a lap tetjére
Suit, Therasuit
A TheraSuitot Richard és Izabella Koscielny tervezte, 2002-ben szabadalmaztatták Amerikában. Richard és Izabella mindketten gyógytornászok, sérült gyermekük részére találták ki ezt a forradalmian új eszközt, melynek használata nem igényel hosszadalmas és speciális képzést, kórházi-, és otthoni körülmények között terapeuták és szülők egyaránt használhatják.
A TheraSuit módszer intenzív és speciális edzésprogramon alapul. Különféle eszközöket és gyakorlatokat használ, ezek közül az egyik a TheraSuit ortézis. Ez egy lágy, a test helyzetének belső érzékelését támogató dinamikus segédeszköz, amely sapkácskából, nadrágocskából, mellényből, térdvédőkből és cipőkből áll, amelyeket speciális csatlakozók kötnek össze. Minden részegység össze van kötve a rugalmas csatlakozók rendszerével.
Ez összehangolja a test szenzoros és vesztibuláris funkcióit, visszaállítja a normális testhelyzetet, célja a kóros reflexek csökkentése, az élettani izomműködés helyreállítása, befolyásolja az izomtónust, javítja az egyensúlyt és a térérzékelést. A módszer alapja az egyénre szabott rehabilitációs program, melynek célja a páciensek funkcionális állapotának javítása. A kezelés során a következő módszereket használják: PNF, Bobath, Kaltenborn-Evjenth manuális kezelés, Kinesiotaping, Thera Band, valamint Szenzoros Integráció elemei, Doman-Delacato mozgásterápia. A terápia során sokféle rehabilitációs eszközt használnak: az univerzális rehabilitációs gyógykezelő helyiségben megtalálható a spider, függőleges testtartást segítő eszköz, labdák, gumik, szenzoros párnák, felfüggesztett felületek stb., a kezelés programját a terapeuta a páciens egyedi követelményeihez illeszti.
A TheraSuit-ban történő intenzív rehabilitáció pozitív hatásai:
- Javítja a test helyzetének belső érzékelését
- Csökkenti a patologikus reflexeket
- Visszaállítja a helyes alapokat és mozgásmintát
- Biztosítja a test belső stabilizálását és segíti az elgyengült izmokat
- Helyesbíti a test elemeinek elhelyezkedését
- Hat a labirintusrendszerre (egyensúlyszerv)
- Stimulálja az agyat és javítja a központi idegrendszer működését
- Stimulálja a tapintást és az érzékelést
- Javítja a beszéd gördülékenységét és a kiejtést
- A gravitációs erőhöz hasonló erővel terheli a gyermek testét
- Felgyorsítja az újonnan tanult funkcionális és mozgásképességek fejlődését
TheraSuit terápia javasolt az alábbi kórképeknél:
- gyermeki agysérülés, szélütés
- visszamaradt motorikus fejlettség
- ataxia (a mozgás koordinációjának hiánya), athetózis
- agysérülések
- gerincvelő-sérülések
- gerincvelő- és gerincvelőburok-sérv
- Down-kór
- az ideg-izom rendszer betegség
Vissza a lap tetjére
Pfaffenrot
Dr. Waldemar Pfaffenrot ortopéd orvosként kezdte pályafutását Oroszországban. 1990-ben Németországban telepedett le, ahol elismert gyermekrehabilitációs és ortopéd szakorvos lett. Főorvosként kutatásokat folytatott a cerebrális parézis területén. Az eredmények alapján - 1993 óta - több mint 100 fogást dolgozott ki. A Pfaffenrot-féle manuális terápia, más néven szinergetikus reflexterápia, különböző fogások és nyomáspontok ingerlésének együttes hatásán alapul. A terápia a miofaszciális technika (A bőr alatti szövetek ingerlése, melyet a bőr finom elfordításával érünk el. az akupresszúra , fej-, kéz-, láb-reflexmasszázs, a kiropraktika, és az oszteopátia elemeit használja.) A módszer kifejlesztője a terápiát blokkszerűen, napi kezelésekkel ajánlja. Tapasztalataink szerint azonban heti 2-3 alkalommal, hosszabb távon kivitelezve is jó eredményeket mutat. A kezelés hossza alkalmanként 15-25 perc. Az időtartam kortól és a gyermek állapotától függ.
Dr. Pfaffenrot elsősorban mozgásfejlődésükben elmaradt gyermekeknek és központi idegrendszeri sérültekenek fejlesztette ki a módszert, melyeknek egyik legfőbb tünete az izomtónus eloszlási zavara. Hasznosnak bizonyult azonban ferdenyak, enyhébb lefolyású gerincpanaszok (idegbecsípődés, ischiász, derékfájás) esetén is. Ajánlott továbbá Stroke, Parkinson, Sclerosis multiplex diagnózissal rendelkező pácienseknek. Alkalmazható Down-, és egyéb mozgást, izomtónust érintő szindrómák, illetve hiperaktivitás, egyensúlyi és szenzomotoros zavarok, tanulási problémák kiegészítő terápiájaként.
A terápia hatása a következő területeken mérhető:
- az izom tónusa;
- a gerincoszlop különböző rendellenességei (szkoliózis, kifózis, stb.);
- izom és izületi rövidülések;
- a kéz támasztó, nyújtó, hajlító funkciója;
- a finommanipulációs tevékenységek (festés, íráskészség, stb.);
- a lábtartás és terhelhetőség;
- a testtartás ülő és álló helyzetben;
- az általános mozgás- és járáskép;
- a száj- és beszédmozgások;
- a koordinációs képességek;
- a figyelem, koncentráció;
A szülői beszámolók emellett arról is szólnak, hogy a gyerekek lényegesen jobban alszanak, akár már az első kezelést követően is, javul az étvágyuk, a közérzetük. A terápia pozitívan befolyásolja az anyagcserét, a pszicho-emocionális funkciókat, a szellemi és fizikai aktivitást.
Vissza a lap tetjére
Csontkovácsolás
A csontkovácsolás vagy oszteopátia a test szimmetriájának a helyreállítására való törekvés. A hagyományos csontkovácsolásban a csontokra és izületekre történő közvetlen mozdulatok segítségével a csontkovácsok elérik, hogy egy-egy csont a helyére kerüljön, ami egy rossz mozdulat következtében fájdalmat okozva elkerült a helyéről.
Első lépés egy teljes állapotfelmérés a manuálterápiás kezeléshez. Második lépés manuálterápiás felmérés egy masszázs és energetikai kezelés keretében, mely a diagnózis pontosítására, megerősítésére, egyben az izmok kilazítására szolgál, elő - és felkészíti a testet a csontrakásra. Az oldó pontok kezelése történik, ami fájdalmas is lehet, de ez egy jól eső fájdalom, mert érzi, hogy valami régi feszültség kioldódik, ami után megkönnyebbül az ember. Ilyenkor a miofaszciális lerakódások (A miofaszciális trigger pont egy kisebb izomrost szakaszra izolálódó merevség, amely csomóként érzékelhető, elsősorban az izomhas középpontja táján (centrális trigger pont). A pontokat érezhetjük kis dudoroknak, merev "spagetti" darabnak, vagy kis, szilvamag alakú és méretű púpoknak. A trigger pont nyomásra mindig fáj.) kerülnek a nyirok keringésbe. Ezektől a fájdalmas csomóktól nem lehet másként megszabadulni. Sok-sok év alatt rakódnak le. Harmadik lépés a csontrakás, nyújtásokkal és lazításokkal kombinálva, melynek hatására az elmozdult csontok (sokszor maguktól, hanghatás kíséretével vagy anélkül) helyükre kerülnek.
Vissza a lap tetjére
Gyógytorna
Az elmúlt években a gyermekorvosi és ortopédiai vizsgálatok alkalmával egyre több gyermeknél diagnosztizálnak valamely mozgásszervi megbetegedést (lábstatikai rendellenessége, tartáshibák, mellkas- és gerinc deformitások kezdődő tünetei). Ennek aránya az iskolás korban tovább emelkedik, ami a mozgásszegény életmódnak köszönhető.
A gyermek gyógytorna segíthet ezek és a már bekövetkezett sérülések kezelésében, továbbá a belső szervek és az idegrendszer betegségeinek leküzdésében is. A gyermek mozgásigényének kielégítése, a rendszeres mozgáshoz való hozzászoktatás elősegíti a mozgásszervek és az izomzat egészséges fejlődését. Fontos, hogy folyamatosan és rendszeresen kell fejleszteni az izmokat így megelőzhetőek a deformitások és tartáshibák kialakulása. A korai gyermekkorban felismert deformitásokat még könnyen megszüntethetjük.
Vissza a lap tetjére
Gyógypedagógia
Gyógypedagógia területei:
- Értelmileg akadályozottak pedagógiája
- Tanulásban akadályozottak pedagógiája
- Szurdopedagógia
- Tiflopedagógia
- Szomatopedagógia
- Logopédia
- Pszichopedagógia
Érdekesség: A magyar gyógypedagógiai pszichológia művelője, megújítója, működési körének kiszélesítője, rendszerbe foglalója, az író Illyés Gyula felesége, Illyés Gyuláné dr. Kozmutza Flóra Emília A gyógypedagógiai főiskola pedig Bárczi Gusztáv orvos, gyógypedagógusról kapta a nevét, aki több intézményben foglalkozott értelmi fogyatékosok, látássérült, nagyothalló és beszédhibás gyerekek nevelésével, tevékenyen részt vett a magyar iskolaorvosi rendszer kiépítésében. Ő fektette le a gyógypedagógia elméleti alapjait, leírta az agykérgi eredetű süketnémaság (surdomutitas corticalis) kórképét, s a kezelésére kidolgozott gyógypedagógiai, hallásnevelési eljárása világszerte ismertté tette szakmai körökben.
Vissza a lap tetjére
Pszichológia
A lélek és a tudomány szavakból ered, az emberi lényekhez tartozó gondolkodással és viselkedéssel foglalkozó tudomány.
A pszichológiát napjainkban is sokan azonosítják a gyógyító szakmában foglalkoztatott pszichológusok tevékenységével. A pszichológia viszont nem kizárólagosan az emberek lelki jólétével foglalkozó gyógyító tudomány, hanem az emberekre jellemző mindennemű folyamatok megértésére törekvő diszciplína is. A terápiás szakma csak egyetlen része annak, ahol a szakképzett pszichológus elhelyezkedhet. A pszichológia aktív kutatói szerepet vállal olyan kevésbé közismert területeken is, mint például a humanoid észlelés (látás, hallás, tapintás stb.) tanulmányozása, a tanulás és emlékezet törvényszerűségeinek feltárása, a nyelvelsajátítás folyamatának leírása, a matematikai gondolkodás megértése stb.
Vissza a lap tetjére
ABR terápia Magyarországon is az Életfa szervezésében
Mozgássérültek hatékony otthoni fejlesztése
Ha már egy csomó terápián túl vagy, de többet, jobbat remélsz, szeretnél segíteni gyermekednek, de nem tudod, hova fordulj, hogy a legtöbbet nyújthasd a mozgásban akadályozott és egyéb problémákkal küzdő gyermekednek, akkor tegyél egy próbát - lehet, hogy az ABR-t Nektek találták ki!
Az ABR segítségével a gyermekek és szüleik élete is gyökeresen átalakul.
Hallgasd meg a legújabb kutatásokkal és fejlesztésekkel alátámasztott terápia lényegét, amely alapjaiban rengeteg új információval bővíti tudásodat.
Az ABR Program alapja a szülő képzése, hiszen Te vagy aki elsősorban gondozza, ápolja és fejleszti a gyermeked. Te magad válhatsz a más módon el nem érhető folyamatos fejlődés forrásává. Az ABR szakemberei kialakították a tudásuk és szakértelmük szülők részére történő átadásának módját.
Az ABR módszer jellemzői:
a test statikai felépítését, tartását kialakítja, javítja,a gyenge területeket megerősíti, a feszes területeket mobilissá, könnyen mozgathatóvá teszi, a csontokat megerősíti, az izmok, inak tapadási felületeit javítja, az ízületi kapcsolódásokat megerősíti, a fascia,- kötőszöveti állomány kialakítását elősegíti, az egyén saját súlyának könnyebb teherviselését biztosítja,
és ezek által segíti a különböző mozgásformák automatikus megjelenését.
A fentiek alapján javulást érhetsz el: a helyes légzésminta és a törzskontroll kapcsolatában, az anyagcserében (szükségszerű és elengedhetetlen feltétele a fejlődésnek), mély relaxáció elősegítésében, az energiaháztartásban, továbbá új és stabil idegi és mozgásbeli kapcsolatok kialakításában.
További fejlődés várható az alábbi területeken: figyelem és éberség növekedése, motorikus képességek fejlődésea, új képességek kialakulása, önbizalom és önállóság.
Bővebben: www.fascia-terapia.hu
Vissza a lap tetjére